Tehdään kylästämme mukavampi paikka asua ja viettää vapaa-aikaa

Yhdistyksen historiaa

Kyläyhdistys on perustettu jatkamaan kylällä toimineiden maamiesseurojen toimintaa. Vuonna 1948 perustettiin Enonojan maamiesseura, joka toimi vuoteen 1993 saakka. Sen jälkeen toimintaa jatkoi Enonkylän kyläyhdistys, joka muutti nimensä Enonlahden kyläyhdistykseksi vuonna 1999. Vuonna 2015 nimi muutettiin Enonlahti-Salmenranta kyläyhdistykseksi.

Maisemaa 1960 luvulta Kuva Pertti Leinonen

Toiminta

Maanmiesseurojen tarkoitus oli opastaa jäsenistöään maatilatalouden harjoittamisessa.  Nyt yhdistyksen toiminnan painopiste on kyläläisten yhteistoiminnassa ja kylän etujen ajamisessa.

Vuonna 2024 aikana on tarkoitus rakentaa kylälle yhteinen tila kokouksia ja tapahtumia varten.  Vuokrasimme jakokunnalta alueen Vähäojan satama-alueelta. Oulujärvi Leaderin rahoituksen turvin rakennamme talkoovoimin maisemakodan, pienen puuliiterin ja kompostoivan puuceen.

Kyläyhdistyksen toimintaan  ovat tervetulleita kylän nykyiset ja entiset asukkaat sekä vapaa-ajan asukkaat.  Pyrimme pitämään yhteyksiä myös naapurikyliin, joiden kanssa meillä on usein myös yhteisiä etuja ajettavanamme.